Dodendraad in ‘oude glorie’ hersteld.

dodendraad1

Op initiatief van de Heemkundekring Bergeijk is het monument ‘de dodendraad’ aan de grensweg te Bergeijk weer in oude glorie hersteld. Deze dodendraad herinnert aan de onder hoogspanning staande grensversperring, die tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) vluchtende Belgen naar het neutrale Nederland moest tegenhouden.
Door verrotting waren de houten palen, als dragers van het prikkeldraad dringend aan vervanging toe.
Leden van de Heemkundekring en het Bergeijkse Sint Jorisgilde hebben de palen vervangen door exemplaren van acaciahout, die door de gemeente beschikbaar waren gesteld. Bovendien is de draaiconstructie van de slagboom vervangen.
Met deze werkzaamheden hebben de leden van de heemkundekring en het Sint Jorisgilde er voor gezorgd dat de historie van de dodendraad blijft leven in Bergeijk.

dodendraad2