In de zomer en najaar van 2011 zijn enkele vrijwilligers (zie afbeelding 1) bezig geweest archeologische resten veilig te stellen die onverwachts aan de oppervlakte zichtbaar werden op een afgegraven terrein in de nabijheid van de Sint Valentinus kapel.                                                      Dit terrein was eerder al archeologisch onderzocht in 2010 door een commercieel archeologisch bedrijf. Nadat dit onderzoek afgerond was en waarbij de opgravende instantie nauwelijks iets had aangetroffen is dit terrein kort daarop vrijgegeven voor verdere afgraving. Na dit afgraven werden er allerlei archeologische fenomenen zichtbaar in het aldus ontstane oppervlak. Deze fenomenen werden herkend door een veldarcheoloog die hierna vrijwilligers uit Bergeijk mobiliseerde.

opgraving westerhoven 1 2
De aangetroffen houtskoolresten zijn nauwkeurig verzameld aangezien bij een eerder archeologisch onderzoek in 2008 tijdens de herstelwerkzaamheden aan de Keersop beek eveneens houtskoolresten van een aantal haardvuren gevonden zijn (zie rapportage Herinrichtingsplan Keersop, een Archeologische Beekdalbegeleiding). De onderzochte houtskoolresten van één van deze in 2008 aangetroffen haardvuren, bleken maar liefst 32.000 jaar oud te zijn en dit haardvuur is hiermee het oudste archeologische grondspoor wat tot nu toe op Nederlands grondgebied gevonden is!
Nabij de locatie waar in 2008 deze 32.000 jaar oude haardvuren zijn aangetroffen (op geringe afstand van de beek bij Westerhoven) is ook een vuurstenen werktuig gevonden die ongeveer even oud is als de haardvuren. Dit vuurstenen werktuig is een zgn “schaaf” en vertoond alle kenmerken van een werktuig wat door Neanderthalers gemaakt is (zie afbeelding 4). Rond 32.000 jaar geleden leefden er nog Neanderthalers in Europa, enige tijd later is dit mensenras uitgestorven.

opgraving westerhoven 3 4
Op verschillende nabij gelegen locaties op Belgisch grondgebied (oa Oud-Turnhout, Poppel, Zondereigen) zijn eerder bewijzen gevonden dat daar lang geleden, Neanderthalers hebben geleefd. Langs de rivieren en beken sloegen zij kortstondig hun kamp op om te jagen en de gevangen buit te verwerken. Zij leefden van het wild wat aangetrokken werd door het water en de vruchten en planten die er groeiden. Het vuurstenen werktuig en de 32.000 jaar oude haardvuurtjes doen zeer sterk vermoeden (zijn zoniet het bewijs) dat ook hier, op Nederlands grondgebied, destijds Neanderthalers rond de Keersop beek hun kampementjes hebben gehad. Mijns inziens mag Westerhoven zich hierdoor het oudste dorp van Nederland noemen!

opgraving westerhoven 5 6
Zie afbeelding 5 voor één van de aangetroffen haardvuurtjes die in 2008 tijdens de herstellingswerkzaamheden aan de Keersop beek bij Westerhoven zijn aangetroffen en waarvan de houtskoolresten gedateerd konden worden op een ouderdom van ± 32.000 jaar. Afbeelding 6 geeft een impressie van een Neanderthaler jachtkamp.

Daniël Vangheluwe