Genealogie is een vorm van geschiedkunde die zich bezig houdt met voorouderonderzoek dan wel de afstamming van de familienaam en een genealoog is iemand die de afstamming en verwantschap van families onderzoekt.
De resultaten van zo’n voorouderonderzoek kunnen op verschillende manieren worden weergegeven, bijvoorbeeld met behulp van speciale computerprogramma’s. Meer informatie hierover kunt u vinden via publicaties van de Nederlandse Genealogische Vereniging (NGV) en diverse websites over stamboomonderzoek of genealogie waarvan u onderaan deze pagina een aantal links kunt vinden.

genealogieOp deze website worden diverse bronnen voor genealogisch onderzoek genoemd. Veel gegevens zijn te vinden bij archiefinstellingen die vaak ook via internet te raadplegen zijn. Voor Bergeijk, Luyksgestel, Riethoven en Westerhoven is het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHC-Eindhoven) het meest aangewezen adres. Digitaal zoeken kan via deze link
Enkele voorbeelden van gegevens die daar te vinden zijn:
  • De doop-, trouw- en begraafboeken (DTB’s) die werden bijgehouden door de kerk tot 1811.
  • De burgerlijke stand die werd bijgehouden door de gemeente vanaf 1811.
  • Het Bevolkingsregister, dienstbodenregister.
  • Oude kadastrale gegevens voor bijvoorbeeld woonhuisonderzoek.
Er zijn ook nog andere bronnen te raadplegen in een archief, maar deze zijn vaak in het Latijn, Frans of oud-Nederlands geschreven en voor een ongeoefend persoon nauwelijks te ontcijferen. Voorbeelden hiervan zijn de Schepenbankprotocollen en de Cijnsboeken van de hertog van Brabant waarover u onder de menu-ingang ‘Geschiedenis’ op deze website informatie kunt vinden. Verder hebben archiefinstellingen oude stukken die in zo’n slechte staat zijn dat ze niet meer ter beschikking kunnen worden gesteld. Het doel van de website is juist het toegankelijk maken van deze gegevens.

Bent u bezig met een stamboomonderzoek en hebt u vragen, kom dan eens op dinsdagavond (van 19.00 - 21.00 uur) langs in de Heemkamer (Dokter Rauppstraat 35, Bergeijk). Leden van de Heemkundekring Bergeijk helpen u graag verder.
De Heemkundekring beschikt over een groot aantal bidprentjes en copieën van doop-, trouw- en begraafboeken.

Door leden van de Heemkundekring zijn verschillende kwartierstaten en parentelen uitgewerkt.
Een kwartierstaat is een opstelling van de kwartierdrager met alle directe voorouders in de mannelijke en vrouwelijke lijn.
Een parenteel is een opstelling van een stamouder met zijn kinderen en al zijn verdere afstammelingen zowel in mannelijke als in vrouwelijke lijn.

Kwartierstaten
Kwartierstaten begraven personen op de oude begraafplaats Westerhoven

Parentelen

Bestaande studies
Verschillende leden van de Heemkundekring hebben veel ervaring opgedaan met genealogisch onderzoek. U kunt daar zien wat er allemaal mogelijk is en wij hopen dat dit een inspiratiebron is voor het starten van een eigen onderzoek naar uw familie.